48 pagina's
gebonden
volledig in kleur
isbn 9789072603388
In verband met haar dertigjarig bestaan heeft de Stichting ervoor gekozen om in 2014 de Nederlandse première te verzorgen van de bewerking die Felix Mendelssohn in 1841 maakte van de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach. Daartoe werkt STMP samen met het koor Consensus Vocalis onder leiding van Klaas Stok, het Nederlands Symfonieorkest, gedirigeerd door Jan Willem de Vriend en de solisten Marcos Fink (Christus), Jörg Dürmüller (Evangelist en aria), Judith van Wanroij (sopraan), Helena Rasker (alt) en Maarten Koningsberger (bas).
Margriet Vroomans interviewt dirigent Jan-Willem de Vriend
(foto Jan van der Meulen)
In dit boek vindt u een musicologisch essay van de hand van Toon Ottink, gebaseerd op degelijk bronnenonderzoek. Ottink brengt in kaart hoe de piepjonge Mendelssohn ertoe kwam om Bach’s meesterstuk te gaan bewerken. Hij schetst de cultuurhistorische achtergronden van Mendelssohn’s tijd waarin antisemitisme een grote rol speelde en toont aan dat de receptie van Bach’s muziek soms verrassend anders was dan in onze tijd. Uiteindelijk zou Mendelssohn’s bewerking de populariteit van de Matthäus een enorme impuls geven.
Radio 4-presentator Margriet Vroomans interviewde voor dit boek Nedsymdirigent Jan Willem de Vriend. Journalist Han Pape ondervroeg Toon Ottink en schrijver A.L. Snijders, een groot liefhebber van klassieke muziek, samen over de beleving van religieuze muziek. Ondergaat een overtuigd atheïst (zoals Snijders) de Matthäus Passion anders dan een ‘gelovige’? Twee bijzondere gesprekken die verrassende inzichten opleveren…
Middeleeuws heiligenbeeld in de schatkamer van de Plechelmus Basiliek te Oldenzaal.